Ers Kungliga Höghet, För Sverige - in i framtiden
När Kungen, förr i tiden, beslutade om var en stad skulle anläggas eller var ett av hans slott skulle placeras så var det oftast av militär- och handelsstrategiska skäl som det blev än det ena och än det andra. Förutom kontroll över militären så var ekonomi makt, förr liksom idag. Det intressanta är att kungahuset, även idag, sitter på den största ekonomiska makten, utan att fullt ut förstå att utnyttja den. Nu är det dags att använda den makten. ”För Sverige – I tiden”
Kvar från den tiden, då all makt inte utgick från folket, har vi vårt i många stycken mycket uppskattade Kungahus men även arvet av många regenters strategiska beslut. Vår kung av idag har t.o.m. beslutat sig för att bo i ett av de allra mest betydelsfulla, nämligen Drottningholms slott. Naturligtvis var det betydelsfullt när det tillkom och en arkitektoniskt hyllning till den tidens stora europeiska makthavare i Frankrike. Idag är detta fantastiska slott med dess omgivning ett av våra få Världsarv, vilket vi är mäkta stolta över.
Drottningholm och Kina Slott drar över 500.000 besökare varje år och många är turister från hela Sverige men mestadels övriga världen. En viktig del i dess attraktionskraft är att kungafamiljen valt att bo just där och att få kungligheter släpper allmänheten så nära inpå livet såsom Bernadotterna.
Aldrig, i modern tid, har kungahuset varit viktigare; för Ekerö, för Stockholm och Sveriges ekonomi.
Förutom en turistattraktion är Drottningholm fortfarande oerhört strategiskt placerad bredvid FRA och mitt i Mälardalens vattentäkt. Tack vare detta skulle kungahuset verkligen kunna utöva sin ekonomiska makt. Drottningholm är nämligen en av de många viktiga nycklarna för att Stockholm ska kunna fortsätta att vara motorn i svensk ekonomi. Det fantastiska med Drottningholm är dess placering som skyddar eller kanske förhindrar Stockholm från att vara en del av Mälarregionen. Men framför allt så får inte Mälarregionen ta del av Stockholms kraft och utveckling i den utsträckning man skulle vilja.
Två busslaster eller mer med nya stockholmare kommer in varje dag. Lokaltrafiken behöver byggas ut, SL blöder och storsatsningar på Förbifarten ska förlösa köerna. Slussen och ”getingmidjan” är fortfarande problemområden. Bostadsbristen är fundamental och frågan är om 250.000 nya bostäder kommer att ta bort de 500.000 som idag står i bostadskö. 2,5 miljoner stockholmare ska bli 3 inom kort.
Sveriges huvudstad Stockholm har växtvärk och Spotify´s Daniel Ek sätter ord på den frustration som alla känner. Här finns det jobb, företag och ekonomi men bostäderna hänger inte med i utvecklingen. Det hämmar hela ekosystemet som svenska StartUp- och IT-undret lyckats skapa.
Stockholm är dock mycket större än bara kommunen eller länet. Vi har många kranskommuner men hela Mälardalen har en nyckelroll för att Stockholm ska lyckas och fortsätta vara loket i ekonomin. Hela regionen måste växa och alla behöver dra sitt strå till stacken. Transporterna och bostäderna måste lösas för hela regionen för att det ska fungera.
”Där ska den ligga”
Jag ser fram emot den dag Carl XVI Gustav kliver högst upp i Götiska tornet vid Kanton, tar bladet från munnen och yttrar orden,
- Där ska Drottningholms tunnelbanestation ligga.
För det är precis så enkelt och så billigt att ta bort en av låsningarna kring Stockholms fortsatta tillväxt. Förutom att Kungen har säkrat Världsarvet, miljön och framtida turistintäkter med en egen T-banestation så har han också öppnat upp för två angränsande kommuners egen tillväxt.
Arkitektoniskt blir det en fröjd för alla besökare som får se första anblicken av Drottningholms slott antingen gåendes över Drottningholmsbron eller från söder genom den engelska eller franska trädgården.
Stockholm underlättar, genom att flytta ut bussterminal och infartsparkering, för pendlare från Ekerö kommun samtidigt som trafiken kring den svårbemästrade Brommaplansrondellen inte förvärras. Ekerö, där en stor tillväxtpotentialen ligger, har löst kommunikationen för den egna befolkningen för lång tid framöver. Ekerö kommun kan växa i egen takt och dra sitt strå till stacken för Stockholms tillväxt, men utan att tappa sin identitet som landet nära stan.
Bevara Världsarvet Drottningholm och utveckla Ekerö
Brommaborna har länge lidit av att vara genomfartsområde för Ekeröbor likväl som för turismen till Kärsön, Lovön och Drottningholm. Det enda vi vet är att, med Stockholms växande befolkning så ökar trafiken om vi inte löser upp knutarna. Förbifarten måste möta den kollektiva pulsådern.
Vi har fått ett underbart naturskyddsområden på Kärsön som också skulle gynnas av minskad biltrafik men ändå ökad tillgänglighet. Världsarvet kan säkras och utvecklas som turistnav för lång tid framöver. Med en bussterminal, infartsparkering T-banestation vid Kanton kan Ekerö kommun styra själva över trafiklösningar och utbyggnadstakt utan att det drabbar Världsarv eller Brommaplan. Drottningholms skola kanske kan bli en för Ekerö så välbehövlig och konkurrenskraftig gymnasieskola med ett större upptagningsområde. Drottningholms Golfklubb får en tillgänglighet för hela Stockholmsregionen vilket stärker dess konkurrenskraft. Men framför allt kan Ekerö växa utan att det förstör dess karaktär.
2km tunnelbana för ca 2 miljarder kr från Brommaplan, via Kärsön och förbi Drottningholm kan göra så mycket och Carl XVI Gustav har nyckeln att föra Sverige – in i framtiden.
Carl Ståhle – Arkitekt, Ekeröbo och aktiv i MiljöPartiet