En fossilfri flotta om 3.631 år eller till 2050?

Syftet med detta förslag är att ta fram en realistisk plan för hur vi ska ställa om till ett fossilfritt samhälle. Det tar tid att ställa om ett samhälle. Här fokuserar jag på persontransporterna.
För varje fordon som säljs idag och som inte drivs av ett fossilfritt bränsle så riskerar vi att missa målet. Sverige måste börja agera med kraft idag.

Vad är planen för en fossilfri fordonsflotta till 2050?
Antalet skrotade bilar är ca 200.000 / år och det stora flertalet är över 20 år gamla. Det innebär att om vi ska ställa om till en fossilfri fordonsflotta så kommer det att ta minst 22,5 år med den takt vi har idag. Detta förutsätter att alla bilar som nyregistreras är helt fossilfria.

Antalet nyregistrerade var 2014 över 300.000st men snittar ca 250.000st och antalet lätta lastbilar ligger på ca 40.000st/år.

Miljöbilars andel (SCB)2014 av totalen är 17,4% (53.030st) varav:
1. Diesel 64,2% (34.047st)
2. Elhybrid 13,5% (7.173st)
3. Gas 8,9 % (4.716st)
4. Laddhybrid 4,6% (3.428st)
5. E85 4,6% (2.427st)
6. El 2,3% (1.239st)


En fossilfri flotta om 3.631 år eller till 2050?
Med den takten som vi idag ställer om fordonsflottan till en helt fossilfri flotta så kommer det att ta 3.631år. Om vi ska lyckas till 2050 så måste varje bil som nyregistreras vara helt fossilfri. Det innebär att vi måste jobba på alla fronter för att detta ska lyckas.

Solcellsekonomi med Elbil
En elbil drar ca 1kwh / mil vilket gör att en genomsnittsbil konsumerar 1.500kwh per år. Om elen totalt kostar 1,2kr/mil vilket är 1800kr / år.
Motsvarande kostnad för en liten miljöbil som drar ca 0,4l/mil blir 8.400kr/år om bensinkostnaden ligger på 14kr/liter.
Besparingen är således 6.600kr/år vilket motsvarar räntekostnaden för ett lån på 165.000kr vid 4% ränta.

I ett land som Sverige med långa avstånd är det också många som kör många mil. Ca 20 % kör mer än 2 000 mil per år och 7 % kör mer än 3 000 mil. De allra flesta kör mellan 1 000 och 2 000 mil per år och bara 15 % kör inte alls.
Antalet personbilar i drift är ca 4,5 miljoner och ökar med ca 2% per år. Om elen kostar 1,2 kr/KWh och bensinen kostar 14kr/liter så sparar hushållen ofantliga 29,7 miljarder per år om dessa bilar vore elbilar jämfört med en snål miljöbil som drar 0,4l/mil. Med dagens bensinförbrukning +50milarder.
 
Tjänstebilar och Taxibilar är steg ett.
De bilar som kör mest och som står för en stor del av nyproduktionen är tjänstebilar, kommunala bilar och taxibilar. De byts kontinuerligt ut kommer sedan ut på andrahandsmarknaden och kan driva omställningen snabbare. Därför bör staten enbart stödja tjänstebilar som drivs helt av el samt laddhybrider med en räckvidd på minst 5 mil på el. Dessutom bör staten sätta krav på detsamma för taxibilar i trafik.

Kommunal och Statlig verksamhet går före
Våra institutioner måste gå före så att fossilfria bilar når gemene man. Det innebär att fossilfritt gäller fr.o.m. idag i alla inköp av fordon där så är möjligt. Inga statliga stöd ska ges till fordon som inte är fossilfria och samtidigt så måste kommuner i alla detaljplaner säkerställa tillkomsten av laddstolpar för elfordon. Dessutom måste Staten till 2050 säkerställa de 6,75TWh som fordonsflottan behöver för sina transporter.

En tydlig och långsiktig plan
Bilindustrin behöver en tydlig och långsiktig plan för omställningen där alla parter är informerade, delaktiga och har möjlighet att leverera. Förslagsvis sätter man olika datum då vissa saker ska vara genomförda. Planen ska matematiskt bygga på att vi har en fossilfri fordonsflotta år 2050.
- Idag ska förmånsvärde för elbilar vara noll
- Idag ska alla statliga och kommunala fordon vara miljöfordon
- Om 2 år ska alla tjänstebilar vara miljöfordon
- Om 2 år ska all kommersiell trafik (taxi) vara miljöfordon
- Om 4 år ska bara miljöbilar få nyregistreras
- Om 4 år ska statliga och kommunala bilar drivas av fossilfria bränslen
- Om 7 år får inte bilar drivna av fossilbränslen säljas
- Om 10 år tillförs en extra skatt på alla fordon som inte är miljöfordon
- Om 20 år får inte bilar enbart drivas av fossila bränslen
 
Tiden rinner iväg. Vi behöver agera nu, 2015 för att ha en chans att hinna i tid. 
Det kräver svåra beslut. Våga ta dem!
 
/Carl Ståhle
Arkitekt, Entreprenör och aktiv i MiljöPartiet De Gröna

RSS 2.0